Återanvänd kraven

Att bygga upp en ”grundplåt” med krav att utgå ifrån i produkt- och tjänsteutvecklingen, kan få bra effekter på både tid och kostnader. Och slippa ”uppfinna hjulet” varje gång.

Krav som kan återanvändas kallas också globala krav, men jag föredrar att kalla det generiska krav. Och vad är det, undrar du kanske.

Grovt förenklat blir de generiska kraven ett ramverk för organisationen att förhålla sig till. Det är lagstiftning, standarder och andra riktlinjer som styr dess verksamhet. Här finns alltifrån exempelvis Maskindirektivet på EU-nivå, IEC-standard till interna riktlinjer för design.

Ett statligt verk har exempelvis tillgänglighetskrav, att de är tvungna göra sina tjänster tillgängliga för människor med nedsatt syn, motorik etc. Ett företag har inte sådana krav på sig, men att ändå välja ta med det i utvecklingen kan gynna affärsverksamheten.

Men det är inte allt. Olika grupper av kunder och användare har olika behov, vilket naturligtvis påverkar designen av produkter och tjänster. Internt inom organisationen kan det finnas ett antal principer och riktlinjer för design för hårdvara och mekanik, elektriska gränssnitt och mjukvara.

Generiska krav är ganska stabila över tid, och det är bra formulera dem som användarens behov eller som systemets beteende. Produktens eller tjänstens design ska specifikt lösa behovet och kravet.

Länka upp eller ner

Tänk om du ser de generiska kraven som en ”grundplåt” att utgå ifrån i produkt- occh tjänsteutvecklingen, istället för att de ligger som ett fluffigt moln ovanför alla lösningar. I början av projektet av produktens eller tjänstens design finns kanske inte mycket att utgå ifrån, men allteftersom så tar projektet fram olika lösningar till kraven. Då kan denna ”grundplåt” fungera som en slags checklista när din organisation kommit en bit framåt.

Det är vanligt i utvecklingsprojekt utgå från att projektet ska identifiera alla krav. Över tid borde somliga krav kunna identifieras som gemensamma mellan flera projekt, alltså oavsett vilket projekt eller vilken produkt/tjänst som har en designad lösning på kravet.

Tänk vad generiska krav skulle kunna spara i tid och kostnader! Att snabbare komma ut med lösningar, istället för att dokumentera och administrera en kravmassa som tenderar att växa hela tiden. Annars blir det som att ”uppfinna hjulet” varje gång, med duplicerade krav på produktnivå som är väldigt lika mellan projekten.

Det jag också märker ute på uppdrag att väldigt många människor inom produkt- och tjänsteutveckling blandar ihop krav och lösning och kallar allting för krav. Personligen har jag en ganska ”binär inställning”: Antingen är det ett krav som uttrycks som ett behov eller så är det designad lösning.
Frågan ”vad är det verkliga behovet” är alltid relevant.

Eftersom det finns så mycket mer i detta ämne, kommer jag att publicera en serie artiklar som belyser generiska krav från olika perspektiv.

/Helén, 2019-03-16

Tyckte du om denna artikel? Dela gärna!
> Läs fler artiklar