Återanvänd krav del 2 – Håll ordning på kraven i kunskapsbanken

Om du och din organisation kommit igång med innehållet i kunskapsbanken är det nu läge att granska och sortera i den växande informationsmassan.

Att utse en arbetsgrupp skrev jag om i mitt förra artikel, vilket är lämpligt just vid kravgranskning:

> Återanvänd krav del 1 – Bygg kunskapsbank och style guides – 9 tips

Under granskningen kanske du märker följande:

Kraven finns fortfarande på olika ställen. Samla dem på ett ställe. Om det finns information på intranätet, ta bort informationen, och lägg istället en hänvisning med länk till kunskapsbanken.

Kraven finns duplicerade i olika varianter. Välj en variant av dem och skriv eventuellt om det.

Nästan alla kraven är satta som ”Must have”. Systemutveckling kostar pengar. Prioritera, satsa på det nödvändigaste först. Koppla gärna kraven till utveckling och test som jag skrev om i en tidigare artikel:

> Ställ rätt krav på verktyg för kravhantering – 4 tips

Kraven består av ”one liners”. Dokumentera kraven i ett sammanhang. Som komplement till kravmassan, beskriv översiktliga koncept samt scenarios och visualisera med exempelvis användningsfall, processflöden, systemdiagram och dataflödesdiagram. Denna dokumenterade bakgrundsinformation är ofta underskattad för att uppnå gemensam förståelse.

/Helén, 2019-04-28

Tyckte du om denna artikel? Dela gärna!
> Läs fler artiklar