Återanvänd krav del 3 – Bygg och kommunicera informationsmodell

Varför kommer informationsmodellering som del 3, tycker du kanske. Borde inte det här vara det mest självklara att börja med? Javisst, det vore idealet. Men verkligheten visar tyvärr att det sällan är så. Det behövs för att kunna ställa rätt krav i systemutveckling. Bättre sent än aldrig.

En informationsmodell är en strukturerad beskrivning av den information verksamheten behöver för att kunna bedrivas, till exempel information om kunder, leverantörer, avtal, produkter (med eventuell produktstruktur), tjänster, organisationsstruktur, processer etc.

Astrakan beskriver informationsmodeller på ett så pass bra sätt att jag inte kunde sagt det bättre själv:
> Skapa förståelse för helheten först i kravarbetet

Bristande förståelse för (och hoppa över) informationsmodellering kan alltså leda till onödigt stora kostnader. Men genom att bygga upp detta arbete, kan det vara en viktig utgångspunkt för utveckling av såväl nya som utökade produkter och tjänster.

Informationsmodeller kan med fördel byggas upp i en kunskapsbank som jag skrivit i följande artiklar:
> Återanvänd krav del 1 – Bygg kunskapsbank och style guides – 9 tips
> Återanvänd krav del 2 – Håll ordning på kraven i kunskapsbanken

Författare: Helén Alseby, agil produktägare samt krav- och verksamhetsanalytiker

Tyckte du om denna artikel? Dela gärna! > Läs fler artiklar
Vill du ställa en fråga eller tipsa om något du vill läsa om? > Välkommen att höra av dig

Följ Helén Alseby LinkedIn Twitter