Om du och din organisation kommit igång med innehållet i kunskapsbanken är det nu läge att granska och sortera i den växande informationsmassan.
Att utse en arbetsgrupp skrev jag om i mitt förra artikel, vilket är lämpligt just vid kravgranskning:
> Återanvänd krav del 1 – Bygg kunskapsbank och style guides – 9 tips
Under granskningen kanske du gör följande upptäckt:
Kraven finns fortfarande på olika ställen. Samla dem på ett ställe. Om det finns information på intranätet, ta bort informationen, och lägg istället en hänvisning med länk till kunskapsbanken.
Kraven finns duplicerade i olika varianter. Välj en variant av dem, slå ihop dem och skriv eventuellt om texten.
Nästan alla kraven är satta som ”Must have”. Systemutveckling kostar pengar. Prioritera, satsa på det nödvändigaste först. Koppla gärna kraven till utveckling och test.
Läs gärna ett av mina tidigare blogginlägg:
> Ställ rätt krav på verktyg för kravhantering – 4 tips
Kraven består av ”one liners”. Dokumentera kraven i ett sammanhang. Som komplement till kravmassan, beskriv översiktliga koncept samt scenarios och visualisera med exempelvis användningsfall, processflöden, systemdiagram och dataflödesdiagram. Denna dokumenterade bakgrundsinformation är ofta underskattad för att uppnå gemensam förståelse.
Författare: Helén Alseby, agil produktägare samt krav- och verksamhetsanalytiker
Tyckte du om denna artikel? Dela gärna! > Läs fler artiklar
Vill du ställa en fråga eller tipsa om något du vill läsa om? > Välkommen att höra av dig