Om du är produktägare, interaktionsdesigner eller kravanalytiker så har du massor av kunskap och säkert bra idéer. Men ingen har hela bilden. Därför är bra att involvera utvecklare från idé till lösning.
Diskutera feedback från användare och kunder med teamet. Det finns naturligtvis fler anledningar till det, främst att det ger förståelse för hur produkten/tjänsten används och vilka problem som finns.
Utvecklare, teknikinformatörer, testledare/testare behöver också ett sammanhang och förstå organisationens verksamhetsmål, dess kunder och användare och övrigt som händer i branschen. Viktiga förutsättningar för att skapa sammanhang och delaktighet.
Istället för att sätta dig ensam på kammaren och skissa på lösningar, diskutera med utvecklingsteamet/teamen. Utvecklare har dessutom ofta värdefulla aspekter som input till diskussioner om lösningar. Kör i ett senare skede en eller flera workshops där ni tillsammans tar fram design och lösning.
Som jag skrev i ett tidigare blogginlägg är den svåra utmaningen för en produktägare (och kravanalytiker) att kommunicera en vision så att alla inblandade får samma bild av behovet och vad som behöver göras:
> Skapa förståelse för helheten först i kravarbetet
Jeff Patton skriver i sin bok ”User Story Mapping” om hur produktägare tillsammans med utvecklingsteamet kan strukturera upp idéer, prioritera dem, dela upp arbetet i mindre delar och testa dem för feedback i en värld full med osäkerhet och förändringar. Det är verkligen en läsvärd bok.
Involvera även teknikinformatör och testledare/testare som jag skrev om i ett tidigare blogginlägg:
> Skapa delaktighet & Återvinn information genom hela livscykeln
Hittade ett exempel från webbutvecklaren Marcus Olsson som också efterfrågar den här typen av diskussioner:
> Vikten av en bra kravspecifikation
Författare: Helén Alseby, agil produktägare samt krav- och verksamhetsanalytiker
Tyckte du om denna artikel? Dela gärna! > Läs fler artiklar
Vill du ställa en fråga eller tipsa om något du vill läsa om? > Välkommen att höra av dig